BPMN dla zaawansowanych
- Znasz BPMN i modelujesz procesy biznesowe?
- Masz wątpliwości, czy poprawnie używasz notacji?
- Nie wiesz, jak poradzić sobie z modelowaniem konkretnych sytuacji biznesowych?
To szkolenie jest dla Ciebie!
- Poznaj sposoby radzenia sobie z typowymi problemami spotykanymi podczas modelowania procesów.
- Dowiedz się, jak używać zaawansowanych elementów notacji, takich jak transakcje czy wieloinstancyjność.
- Poznaj dobre praktyki i dowiedz się, jak unikać typowych błędów.
- Zostań guru BPMN!

Modelowanie procesów w BPMN tylko pozornie jest proste. Wie o tym każdy adept BPMN, który musiał zmierzyć się z modelowaniem realnych sytuacji biznesowych i został "przeczołgany" przez niuanse notacji. Widać to też w modelach - często oficjalnie publikowanych - któe są niejasne i zawierają wiele błędów. Na szkoleniu na konkretnych, z biznesu wziętych przykładach pokazujemy, jak wykorzystywać zaawansowane elementy notacji BPMN, stosować dobre praktyki i unikać typowych błędów w modelach procesów.
Dla kogo jest przeznaczone szkolenie?
- dla analityków biznesowych i systemowych,
- dla osób znających BPMN i modelujących procesy biznesowe, które chcą pogłębić swoją wiedzę i poprawić umiejętności modelowania,
- wskazane wcześniejsze uczestnictwo w szkoleniu "Modelowanie procesów biznesowych w BPMN".
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy powinni:
- umieć korzystać z zaawansowanych elementów notacji BPMN,
- unikać popełniania typowych błędów w modelach BPMN,
- umieć stosować dobre praktyki modelowania procesów.
Czas trwania szkolenia
2 dni
Charakter szkolenia
Wykłady, ćwiczenia. Większość czasu zajęć jest poświęcona na wykonywanie ćwiczeń i wspólne ich omawianie. Uczestnicy są aktywnie zaangażowani w przebieg zajęć.
Program kursu:
Dzień 1.
- Notacja BPMN - przypomnienie:
- rodzaje czynności, bramek i zdarzeń,
- żeton (token),
- współpraca, baseny, tory i komunikaty.
- Czynności i podprocesy globalne i ich wywoływanie:
- wywoływanie tej samej czynności (podprocesu) w kilku procesach,
- czynności i podprocesy globalne,
- call activity - wywołanie czynności lub podprocesu globalnego.
- Obsługa zdarzeń w procesach biznesowych:
- zdarzenia w normalnym przepływie sterowania,
- bramki sterowane zdarzeniami,
- zdarzenia na brzegu czynności,
- podprocesy zdarzeniowe.
- Wieloinstancyjność:
- pętle,
- czynności i podprocesy wieloinstancyjne - szeregowe i równoległe,
- specyfikowanie zachowania czynności i podprocesów wieloinstancyjnych,
- obiekty danych i baseny wielokrotne.
Dzień 2.
- Transakcje, kompensacja:
- transakcje w BPMN,
- zdarzenia cancel i error,
- kompensacja transakcji i poza transakcjami.
- Dobre praktyki, unikanie typowych błędów:
- spójne nazewnictwo elementów modelu,
- spójny poziom szczegółowości modelu,
- odróżnianie od siebie czynności, zdarzeń i warunków logicznych,
- modelowanie czekania,
- modelowanie braku reakcji,
- przerywanie przepływu sterowania,
- łączenie przebiegu pojedynczego i zagregowanego,
- modelowanie czynności wykonywanych w sposób ciągły.
- Wzorce procesowe:
- idea wzorców procesowych, sposób ich formalnego zdefiniowania,
- wzorce podstawowe i ich odpowiedniki w BPMN,
- rozgałęznienia i synchronizacja,
- wzorce iteracji i wieloinstancyjne,
- wzorce stanowe,
- wzorce anulowania.