Przejdź do głównej treści

BPMN dla zaawansowanych

  • Znasz BPMN i modelujesz procesy biznesowe?
  • Masz wątpliwości, czy poprawnie używasz notacji? 
  • Nie wiesz, jak poradzić sobie z modelowaniem konkretnych sytuacji biznesowych?

To szkolenie jest dla Ciebie!

  • Poznaj sposoby radzenia sobie z typowymi problemami spotykanymi podczas modelowania procesów.
  • Dowiedz się, jak używać zaawansowanych elementów notacji, takich jak transakcje czy wieloinstancyjność.
  • Poznaj dobre praktyki i dowiedz się, jak unikać typowych błędów.
  • Zostań guru BPMN!

Modelowanie procesów w BPMN tylko pozornie jest proste. Wie o tym każdy adept BPMN, który musiał zmierzyć się z modelowaniem realnych sytuacji biznesowych i został "przeczołgany" przez niuanse notacji. Widać to też w modelach - często oficjalnie publikowanych - któe są niejasne i zawierają wiele błędów. Na szkoleniu na konkretnych, z biznesu wziętych przykładach pokazujemy, jak wykorzystywać zaawansowane elementy notacji BPMN, stosować dobre praktyki i unikać typowych błędów w modelach procesów.

Dla kogo jest przeznaczone szkolenie?

  • dla analityków biznesowych i systemowych,
  • dla osób znających BPMN i modelujących procesy biznesowe, które chcą pogłębić swoją wiedzę i poprawić umiejętności modelowania,
  • wskazane wcześniejsze uczestnictwo w szkoleniu "Modelowanie procesów biznesowych w BPMN".

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy powinni:

  • umieć korzystać z zaawansowanych elementów notacji BPMN,
  • unikać popełniania typowych błędów w modelach BPMN,
  • umieć stosować dobre praktyki modelowania procesów.

Czas trwania szkolenia

2 dni

Charakter szkolenia

Wykłady, ćwiczenia. Większość czasu zajęć jest poświęcona na wykonywanie ćwiczeń i wspólne ich omawianie. Uczestnicy są aktywnie zaangażowani w przebieg zajęć.

Program kursu:

Dzień 1.

  1. Notacja BPMN - przypomnienie:
    1. rodzaje czynności, bramek i zdarzeń,
    2. żeton (token),
    3. współpraca, baseny, tory i komunikaty.
  2. Czynności i podprocesy globalne i ich wywoływanie:
    1. wywoływanie tej samej czynności (podprocesu) w kilku procesach,
    2. czynności i podprocesy globalne,
    3. call activity - wywołanie czynności lub podprocesu globalnego.
  3. Obsługa zdarzeń w procesach biznesowych:
    1. zdarzenia w normalnym przepływie sterowania,
    2. bramki sterowane zdarzeniami,
    3. zdarzenia na brzegu czynności,
    4. podprocesy zdarzeniowe.
  4. Wieloinstancyjność:
    1. pętle,
    2. czynności i podprocesy wieloinstancyjne - szeregowe i równoległe,
    3. specyfikowanie zachowania czynności i podprocesów wieloinstancyjnych,
    4. obiekty danych i baseny wielokrotne.

Dzień 2.

  1. Transakcje, kompensacja:
    1. transakcje w BPMN,
    2. zdarzenia cancel i error,
    3. kompensacja transakcji i poza transakcjami.
  2. Dobre praktyki, unikanie typowych błędów:
    1. spójne nazewnictwo elementów modelu,
    2. spójny poziom szczegółowości modelu,
    3. odróżnianie od siebie czynności, zdarzeń i warunków logicznych,
    4. modelowanie czekania,
    5. modelowanie braku reakcji,
    6. przerywanie przepływu sterowania,
    7. łączenie przebiegu pojedynczego i zagregowanego,
    8. modelowanie czynności wykonywanych w sposób ciągły.
  3. Wzorce procesowe:
    1. idea wzorców procesowych, sposób ich formalnego zdefiniowania,
    2. wzorce podstawowe i ich odpowiedniki w BPMN,
    3. rozgałęznienia i synchronizacja,
    4. wzorce iteracji i wieloinstancyjne,
    5. wzorce stanowe,
    6. wzorce anulowania.